(ver)huurproblemen? Vlaamse Ombudsdienst bemiddelt

CORONAGERELATEERD – Als u een huurder of verhuurder bent, kunt u door de coronacrisis problemen ondervinden. U probeert dan met uw (ver)huurder samen tot een oplossing te komen, maar dat is niet steeds eenvoudig. Als u er samen niet uitraakt, kunt u de Vlaamse Ombudsdienst vragen om op te treden als onafhankelijk bemiddelaar.

wat doet de ombudsman

De Vlaamse ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Hij zal – op korte termijn – de beste oplossing zoeken voor beide partijen: huurder en verhuurder. Hij is geen rechter en kan niets opleggen, maar zoekt naar een akkoord waar u zich beide in kunt vinden. Komt het niet tot een akkoord, dan krijgt u een verslag met aanbevelingen.

voorwaarden van de ombudsman

  • Het probleem houdt verband met de huur (bijvoorbeeld betalingsproblemen, herstellingen, verhuis, …)
  • Het huurprobleem werd veroorzaakt door de coronacrisis.
  • De huurder moet zijn hoofdverblijfplaats hebben in het gehuurde pand. Het pand moet in Vlaanderen staan. (Studentenkamers of handelshuur komen niet in aanmerking.)
  • U hebt zelf al een poging ondernomen om het probleem met de (ver)huurder op te lossen.
  • U contacteert de ombudsman voor 1 oktober 2020.

Let wel: als uw probleem al voor de rechter komt, zal de tussenkomst van de ombudsman geen termijnen opschorten.

contact met de ombudsman

Stuur een mail naar info@vlaamseombudsdienst.be. U kunt hen ook elke werkdag bellen tussen 9 en 19 uur op het gratis nummer 1700.

Meer informatie vindt u op de website van de Vlaamse Ombudsdienst.