onze troeven

welbevinden en sociale vaardigheden

Onze school heeft als doel om elke leerling zich goed te laten voelen. We wensen dat alle leerlingen zich door medeleerlingen en leerkrachten gerespecteerd voelen. Om dit te bekomen zetten we in op verschillende acties:

  • klasdoorbrekende activiteiten
  • gezamenlijke activiteit voor elke vakantie met de hele school om het 'samengevoel' te versterken
  • meerdaagse uitstap in vijfde en zesde leerjaar
  • onze maandelijks bijeenkomst 'Pierewiet' met alle kleuters en leerlingen om werkpuntjes af te spreken en te evalueren i.v.m. sociale vaardigheden en anti-pestbeleid
  • duidelijke speelafspraken en stappenplannen om ruzies op te lossen
  •  'superhelden' die ondersteuning bieden bij het oplossen van ruzietjes en problemen op de speelplaats
  • een actieve leerlingenraad
antipestbeleid (No Blame)

Onze school schenkt veel aandacht aan ongewenst gedrag. We trachten onze kinderen preventief bewust te maken dat pesten nooit goed te keuren valt en dat we gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen om pesten te voorkomen. 

Hoe ongewenst het gedrag ook is, het maakt jammer genoeg toch deel uit van het (school)leven. Als aanvulling op onze preventieve acties om pesten te laten ophouden werken we met de No Blame-methode. De methode is oplossingsgericht, werkt vanuit een niet straffend model en is toch zeer effectief. De groep wordt actief betrokken bij het zoeken naar oplossingen. Zo ontstaat er een sfeer die veel positiever is dan bij bestraffende methodes. Niemand wordt boos, niemand hoeft bang te zijn.

De zoektocht naar een oplossing staat centraal. Er wordt gewerkt op basis van vertrouwen. De gesprekken gebeuren door de klasleerkracht indien het probleem zich binnen de klas afspeelt. Zijn de leden van de groep leerlingen uit verschillende klassen,  dan gebeuren de gesprekken door de leerkrachten, zorgcoördinator of directie.  De ouders van het slachtoffer en de pesters worden altijd op de hoogte gebracht van de gesprekken.

weldoordacht gezondheids-, milieu- en verkeersbeleid

Onze school streeft ernaar om een leer- en leefomgeving te zijn waar kinderen levenslange gewoonten ontwikkelen die horen bij een gezonde levensstijl.

  • klassikale bewegingstussendoortjes, voor de kleuters ook 'fit voor leren'
  • uitdagend spelmateriaal voor de speeltijden en éénmaal per week middagsport
  • lichamelijke opvoeding: 2 lestijden LO per week (sporthal of outdoor) , watergewenning 5-jarigen, zwemlessen voor alle klassen lagere school, sportdagen
  • outdoor learning: actief en echt leren in de buitenlucht waardoor al de zintuigen geprikkeld worden 
  • meerdaagse uitstap in het vijfde en zesde leerjaar
  • aandacht voor gezonde voeding, fruitpauzes en actief waterbeleid

Maandelijks komt onze milieuinspecteur langs met een actiepunt om onze kinderen milieubewuster te maken. Onze school ondertekende het charter van de klimaatbende. Het vijfde leerjaar werkt actief mee aan de thema's klimaat en duurzame ontwikkeling. 

Verkeersopvoeding wordt stapsgewijs uitgebouwd. Het inoefenen van vaardigheden en attitudes doen we binnen de schoolpoort, buiten de schoolpoort wordt dit geïntegreerd toegepast. We stimuleren het dragen van de fluohesjes. 

 

ontwikkelkansen

Als team hebben we een gedragen professionaliseringsbeleid dat ons in staat stelt om steeds te innoveren of leerstof te verdiepen. Op deze manier trachten we steeds te sleutelen aan onze didactische aanpakken, om de ontwikkelkansen van al onze leerlingen zo goed mogelijk te benutten. 

De nieuwe schoolinfrastructuur biedt vele mogelijkheden. We beschikken over mooie klasruimtes, verschillende grotes van klaslokalen, digitale klasborden, polyvalante hal, uitbreiding speelplaats met dorpsplein, grote sporthal, ruime refter, kleutertuin, etc.

Om ook de 21ste-eeuwse vaardigheden op gebied van ict te ontwikkelen, beschikken we over laptops en tablets voor onze leerlingen. Onze leermethodes worden ondersteund met digitale leerplatformen.

Onze school wil een ruime waaier aan ontwikkelingskansen bieden door:

  • gedifferentieerde werking in kleuter- en lagere school
  • klasorganisatie in functie van de kinderen
  • een krachtig leesbeleid 
  • wereldoriëntatie sterk gericht op de leefwereld van het kind
  • outdoor learning
  • milieubeleid op maat van de kinderen
  • leerlingenraad
  • begeleiding overstap kleuterschool/lagere school en lagere school/secundaire school
  • goede zorgwerking met gespecialiseerde leerkrachten
  • samenwerkingsverbanden met schoolnabije instanties (Residentie Halmolen, sport-, natuur- en jeugdverenigingen ...)
  • samenwerking met vzw Werelddelen voor taalondersteuning
  • samenwerking met ondersteuningsnetwerken
  • samenwerking met OVSG (koepel gemeentelijk onderwijs) 
duidelijke communicatie

We trachten een open cultuur te bouwen op onze school, zodat we met alle betrokkenen een fijne samenwerking in stand kunnen houden. We vragen ouders ons te contacteren wanneer ze vragen of bezorgdheden hebben. Als school proberen we het contact laagdrempeling te maken door verschillende acties:

  • afhalen kleuters in de klasjes
  • kijkdagen voor onze instappertjes
  • regelmatig klasjeskijken t.e.m. het tweede leerjaar
  • wekelijks klasjesnieuws t.e.m. het tweede leerjaar
  • maandelijkse nieuwsbrief
  • actieve ouderraad die ook als aanspreekpunt fungeert
  • terugkomdag eind augustus, algemene infoavond september en oudercontacten
  • MDO: multidisciplinair overleg met ouders, zorgjuf, therapeuten, leerkrachten, directie ...
  • ouderbetrokkenheid bij schoolse activiteiten: uitstappen, puzzelouders, leesouders ...