EnergieK loket / wooninfopunt

wat

Het EnergieK loket / wooninfopunt is een samenwerkingsverband van de ocmw’s en gemeentebesturen van Malle, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel. 

U krijgt er gratis advies of ondersteuning bij vragen rond wonen en energie of men wijst u de weg naar de juiste dienst of instantie. U kunt bij het EnergieK loket / wooninfopunt terecht voor vragen over:

  • inschrijven bij een sociale huurmaatschappij
  • sociaal wonen: huren, kopen, informatie, formulieren
  • premies: renovatie, aanpassen en verbeteren, isolatie, ...
  • energielening
  • woonkwaliteit, leegstand, verkrotting
  • energiepremies en energieleningen

  • BENOveren (renoveren op weg naar een CO2-vrij klimaat)

  • isolatienormen

  • de woningpas

  • energieprestatiecertificaat (EPC)

  • zonnekaart en zonnepanelen

  • energieprijzen vergelijken

  • groepsaankopen

meebrengen

Afhankelijk van welke vraag u wilt stellen, moet u bepaalde documenten meebrengen.

om premies aan te vragen

  • kopie van de facturen van de uitgevoerde werken, gedetailleerde omschrijving op de factuur of bijlage door de aannemer
  • foto’s van voor en na de werken
  • uw aanslagbiljet belastingen op inkomsten 2 jaar geleden (bijvoorbeeld: u doet uw aanvraag in 2020 voor een premie, dan brengt u het aanslagbiljet 2019 inkomsten 2018 mee)
  • uw bewijs van invaliditeit FOD

inschrijving voor een Sociaal Verhuur Kantoor

  • kopie van uw identiteitskaart
  • uw huurcontract
  • bewijs van inkomen laatste 6 maanden van alle inwonende, meerderjarige personen (+18 jaar); geen bankafschriften maar wel attest van de uitbetalingsinstelling (bijvoorbeeld: attest leefloon, attest materiële opvang, attest ziekte-uitkering, attest werkloosheid, loonbrieven, ...)

indien van toepassing

  • getuigschrift van school of attest Nederlands of bewijs inschrijving Nederlandse les
  • bewijs van inburgering
  • bewijs van woningnood: bewijs dakloosheid, opzegbrief huisbaas of vonnis uithuiszetting, transit- of crisiswoning, opname in psychiatrisch centrum, opvang bij vriendenn, …
  • bewijs van echtscheiding (opstart, vonnis,…)
  • bewijs van invaliditeit
  • bewijs van collectieve schulden
  • vonnis van co-ouderschap

inschrijving voor een Sociale Huur Maatschappij

  • kopie van uw identiteitskaart
  • bewijs van inkomen laatste 3 maanden van alle inwonende, meerderjarige personen (+18 jaar); geen bankafschriften maar wel attest van de uitbetalingsinstelling (bijvoorbeeld: attest leefloon, attest materiële opvang, attest ziekte-uitkering, attest werkloosheid, loonbrieven, ...)

indien van toepassing

  • getuigschrift van school of attest Nederlands of bewijs inschrijving Nederlandse les
  • bewijs van inburgering
  • bewijs van invaliditeit
  • bewijs van collectieve schulden
  • vonnis van co-ouderschap

aanvraag huursubsidie

  • attest van installatiepremie ocmw
  • uw nieuw huurcontract

indien van toepassing

  • attest van handicap FOD van u of gezinsleden
  • bewijs of attest van ontvangen kinderbijslag als u meederjarige kinderen hebt

energie: V-test

  • afrekening gas en elektriciteit
openingsuren

Het EnergieK loket / wooninfopunt is beurtelings open in één van de zes betrokken gemeenten. U kunt bij elke van deze gemeenten terecht met uw vragen.

Het infopunt in Zoersel is om de week op vrijdag open van 8.30 tot 12.30 uur, maar u moet een afspraak maken via de dienst huisvesting (zie gegevens in contactblok).
De openingsuren van het wooninfopunt in de andere gemeenten, vindt u hier.