Lieve Lenaerts kocht lokaal op de markt en wint e-bike

Elk jaar organiseert de provincie Antwerpen in april de Maand van de Markt, een campagne die motiveert om de markt te bezoeken en lokaal te kopen. Tijdens de campagne verdeelde de provincie een half miljoen (!) krasloten en lootte daaruit een gelukkige winnaar. De Zoerselse Lieve Lenaerts won zo, dankzij haar bezoek aan de markt in Zoersel, een e-bike.

“Toen ik een telefoontje kreeg van de provincie Antwerpen, schoot ik even in paniek aangezien ik mijn krasbiljet niet meteen terugvond”, vertelt Lieve. “Mijn vreugde was eens zo groot toen ik het biljet op de keukentafel zag liggen. Eigenlijk heb ik met dat marktbezoek twee keer gewonnen: ik heb een fijne herinnering aan een moeder-dochteruitstapje en ik krijg er nog een prachtige fiets bovenop.”

sfeer en gezelligheid

Daarnaast bevroeg de provincie 431 marktbezoekers over hun marktgewoonten. Op de vraag wat de belangrijkste reden is om de markt te bezoeken, kwam bij de helft van de bevraagden sfeer en gezelligheid sterk naar voren. Eén op de drie bezoekt de markt dan weer omwille van sociale contacten.

Qua aanbod komt de grootste aantrekkingskracht van verse producten. 74 % van de marktbezoekers koopt vooral fruit en groenten. Ook kip aan ’t spit (48 %) en vis (38 %) doen het goed. Eén op de drie marktbezoekers koopt bloemen en planten, kaasproducten en vleeswaren. 14 % laat zich ter plekke verleiden door producten voor onmiddellijke consumptie, zoals hamburgers en wafels.

Uit de bevraging bleek ook dat de helft van de marktbezoekers een bezoek aan de markt combineert met een horecabezoek. Ook een bezoek aan een nabijgelegen winkel is populair. 37% van de marktbezoekers gaat na een bezoek aan de marktkramen naar een omliggende winkel.