ingrepen Zoerselbos komen recreatie ten goede

Het Zoerselbos is populair. Zo populair, dat haar succes misschien ook meteen haar grootste uitdaging is. Zeker op piekmomenten zorgt de combinatie van wandelaars, fietsers en ruiters soms voor gevaarlijke situaties. Niet alleen de mens, maar ook de kwetsbare natuur is daar het slachtoffer van. Als antwoord op dit probleem voeren de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) en het Agentschap Natuur en Bos (ANB) binnenkort een aantal ingrepen uit om de recreatieve paden te spreiden en zo de infrastructuur sterk te verbeteren.

nieuwe verbinding

Zo komt er een nieuwe recreatieve verbinding. Meer bepaald op de weilanden van Sjouwel, langs de E34, komt een breed wandel-, fiets- en ruiterpad. Dit pad wordt aangesloten op een nieuw pad dat evenwijdig met de Rodendijk (N14) loopt. Al is die route eigenlijk niet nieuw, want historisch gezien lag hier de vroegere Schachtendreef (die nog altijd te herkennen is aan een klein niveauverschil op het terrein). De Schachtendreef mondt uit op de Zoerselbosdreef. Wandelaars en fietsers kunnen hier hun tocht nog verder zetten langs de Oosterenberg.

meer ruimte in Halsedreef

Door een nieuw traject voor ruiters te maken, komt er ook meer ruimte vrij in de vaak overbevolkte hoofdbaan van het Zoerselbos: de Halsedreef (het verlengde van de Zoerselbosdreef, richting het Boshuisje). Die zal in de toekomst namelijk niet meer toegankelijk zijn voor ruiters. De Halsedreef zal ook semi-verhard worden. Een pad dat onder de meeste weersomstandigheden begaanbaar is, voorkomt immers alternatieve paadjes door de omliggende natuur. Bovendien komt dit ook de bereikbaarheid voor de hulpdiensten ten goede. 

Tijdens deze werken, die 3 september starten en ongeveer een maand zullen duren, zal de Halsedreef niet toegankelijk zijn voor publiek. Fietsers kunnen omrijden via de Schegelbaan, Hallebaan, Antwerpsedreef en Ten Hoflaan.

extra wandellus

Daarnaast zorgt het nieuwe traject voor een extra wandellus met enkele varianten, waar wandelaars, ruiters en fietsers vroeger allemaal dezelfde lus gebruikten. De wegen worden ook verbonden met het bestaande fietsknooppuntennetwerk.

En verder?

  • Een stuk van de nieuwe wandelverbinding loopt langs de E34. Om de geluidshinder te beperken, wordt hier een bufferwal geplaatst.
  • Er wordt een poel aangelegd op een laag gelegen weiland in het noordwesten. Amfibieën, maar ook watergebonden insecten zoals libellen, waterjuffers en watertorren, profiteren hiervan.
  • Op de voormalige landbouwgronden van Sjouwel worden slenken uitgegraven met een zeer beperkte diepte. Zo creëren we een microreliëf op het perceel. Dat levert op langere termijn diverse vegetatietypes op. Voor vleermuizen wordt een overwinteringsplaats gebouwd.
  • Tot slot voorziet de VLM ook nog enkele extra parkeerplaatsen, een nieuw onthaalpunt en een hondenlosloopzone.

Heb je vragen of nood aan meer info? Dan kan je steeds terecht bij Daniël Sanders, daniel.sanders@vlm.be
+32 14 25 83 34.