kids-ID: elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de 12 jaar
De Kids-ID is een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar:
- De Kids-ID bevat alle identiteitsgegevens van uw kind én zijn of haar foto.
- Ook de namen van de ouders staan erop.
- De gegevens zijn zichtbaar op de kaart en zijn ook opgeslagen op een elektronische chip.
De Kids-ID is niet verplicht in België, maar wel voor reizen naar het buitenland. De kaart is:
- geldig in de meeste Europese landen en in sommige landen daarbuiten. In sommige landen moet het kind begeleid worden door een ouder of voogd of beschikken over een ouderlijke toestemming.
- verplicht in alle landen waar geen reispas verplicht is, dus waar u als volwassene ook gewoon met uw identiteitskaart naartoe kunt, zonder dat u een paspoort nodig hebt.
De Kids-ID is meer dan alleen een identiteitsbewijs en reisdocument. Met de dienst ‘Hallo Ouders’ biedt de kaart kinderen een extra bescherming in noodgevallen. Hallo Ouders maakt het mogelijk om telefonisch contact op te nemen met de ouders (of familie, vrienden, buren...) wanneer het kind in moeilijkheden verkeert.
Kinderen vanaf 6 jaar kunnen de kaart ook gebruiken om veilig te surfen en te chatten op het internet. Ze kunnen zich online identificeren met hun Kids-ID en een pincode, maar ze kunnen geen documenten online tekenen.
Als u een Kids-ID wilt aanvragen, moet u aan enkele voorwaarden voldoen:
- U moet het ouderlijk gezag hebben over het kind.
- U moet samen met het kind de Kids-ID aanvragen.
Pasfoto
Er zijn twee mogelijkheden:
- Sommige gemeenten kunnen zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart. Vraag eerst aan uw gemeente of dat het geval is vooraleer u zelf een foto laat maken.
- Als u zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat het gezicht van het kind goed zichtbaar is. Het kind moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
Een Kids-ID is altijd 3 jaar geldig. De Kids-ID blijft geldig tot de vervaldag, ook al is uw kind ondertussen 12 jaar geworden. Op die leeftijd krijgt elke Belg automatisch een elektronische identiteitskaart (eID).
Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas een uitnodiging tot aanvraag van een eID 3 maanden voor hun Kids-ID vervalt.
De Kids-ID moet ook niet vervangen worden wanneer het kind verhuist. Het adres staat enkel op de chip vermeld en kan dus worden aangepast door de gemeente waarnaar het kind zal verhuizen.
Pasfoto
U kunt tijdens de aanvraag gratis pasfoto's ter plaatse laten nemen. Deze wordt niet afgedrukt, maar meteen gebruikt voor de eID.
Wilt u liever afgedrukte pasfoto's, waarvan u enkele mee naar huis kunt nemen? Dan staat er een fotoautomaat in het administratief centrum. Hier kosten de foto's 6 euro.
Kids-ID aanvragen (op eigen initiatief)
- De aanvraag gebeurt op initiatief van de ouders en is enkel verplicht als u met uw kind naar het buitenland gaat.
- U vraagt de Kids-ID aan bij het gemeentebestuur waar het kind is ingeschreven. Het kind moet bij de aanvraag aanwezig zijn.
- Het aanmaken van de Kids-ID duurt 2 tot 3 weken. In drukke periodes kan de aanmaaktermijn oplopen. Vraag de Kids-ID dus tijdig aan, best een maand voor u op reis vertrekt.
- Wie de Kids-ID te laat aanvraagt, kan nog rekenen op een spoedprocedure, maar de kosten voor die procedure zijn hoger. Neem voor de spoedprocedure zo snel mogelijk contact op met uw gemeente.
Is de Kids-ID gestolen? Meld de diefstal van de kaart eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of ID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken.
Kids-ID afhalen
- Wanneer u de Kids-ID aangevraagd hebt, krijgt u volgende codes toegestuurd per post:
- een pukcode om de kaart te activeren
- een pincode om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen (vanaf 6 jaar)
- een code ‘contact ouders’ om het cascadesysteem ‘Hallo Ouders’ te activeren.
- Neem de codes mee bij het afhalen van de Kids-ID. Het kind moet niet aanwezig zijn bij de activering van de codes in het gemeentehuis.
Belgische kinderen in het buitenland
Belgische kinderen jonger dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een Kids-ID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van Kids-ID behandelen voor Belgische kinderen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Beide ouders moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en ze moeten beiden het aanvraagformulier ondertekenen. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden).
Bij de aanvraag van een Kids-ID moet u het volgende meenemen:
- de elektronische identiteitskaart (eID) van de ouder die de Kids-ID aanvraag
Bij voorkeur betalen met de bankkaart, in uitzonderlijke gevallen aanvaarden we ook cash geld.
De prijs voor een kids-ID bedraagt € 7,70.
prijzen bij spoedprocedures
-
spoedprocedure Kids-ID met afhaling in administratief centrum: € 105
-
superspoedprocedure Kids-ID met afhaling in Brussel: € 141,90
Accordions
De normale levertermijn bedraagt 2 tot 3 weken. Bent u te laat met de aanvraag, dan kunt u voor een meerprijs een aanvraag met spoedprocedure doen.
spoedprocedure met afhaling op administratief centrum
- voor 14 uur aanvragen en registreren op een werkdag = vanaf 14 uur afhalen de 1e werkdag na uw aanvraag
- na 14 uur aanvragen en registreren op een werkdag = vanaf 14 uur afhalen de 2e werkdag na uw aanvraag
- zaterdagvoormiddag aanvragen en registreren = dinsdag afhalen vanaf 14 uur
bijvoorbeeld
- dinsdag voor 14 uur aanvragen en registreren = woensdag afhalen vanaf 14 uur
- dinsdag na 14 uur aanvragen en registreren = donderdag afhalen vanaf 14 uur
- dinsdag voor 14 uur aanvragen en registreren + woensdag is een feestdag = donderdag afhalen vanaf 14 uur
Opgelet!
- Wacht niet tot het allerlaatste moment vanwege de registratietijd! Kom ruim op tijd!
- Als de leveringsdag op een feestdag valt, is uw identiteitskaart pas beschikbaar op de eerstvolgende werkdag.
- Hou er rekening mee dat de externe firma geen identiteitskaarten levert op zaterdag.
- Via de superspoedprocedure met afhaling in Brussel bestaat de mogelijkheid om op zaterdagvoormiddag uw eID af te halen bij het loket in Brussel.
superspoedprocedure met afhaling in Brussel
U kunt deze procedure volgens als u geen spoedprocedure met afhaling op het administratief centrum kunt aanvragen (niet voor vreemdelingenkaarten).
- voor 14 uur aanvragen en registreren op een werkdag = 4,5 uur later afhalen bij loket Brussel
- na 14 uur aanvragen en registreren op een werkdag = volgende werkdag afhalen vanaf 8.30 uur bij loket Brussel
bijvoorbeeld
- dinsdag voor 14 uur aanvragen en registreren in het administratief centrum = dinsdag 4,5 uur later afhalen in Brussel
- dinsdag na 14 uur aanvragen en registreren in het administratief centrum = woensdag in Brussel afhalen vanaf 8.30 uur
- dinsdag na 14 uur aanvragen en registreren in het administratief centrum + woensdag is een feestdag = donderdag in Brussel afhalen vanaf 10.30 uur
Opgelet!
- U moet de identiteitskaart persoonlijk ophalen, ten laatste een kwartier voor sluitingstijd.
- Wacht niet tot het allerlaatste moment gezien de registratietijd! Kom ruim op tijd!
- Als de leveringsdag op een feestdag valt, is uw identiteitskaart pas beschikbaar op de eerstvolgende werkdag vanaf 10.30 uur in Brussel
contact loket Brussel
- FOD Binnenlandse Zaken
Park Atrium
Koloniënstraat 1 (vlakbij Centraal Station)
1000 Brussel - maandag-vrijdag: 8.30 tot 19.45 uur
zaterdag: 8.30 tot 12.30 uur
Bent u uw Belgische identiteitskaart of paspoort verloren of werd deze gestolen? Blokkeer uw kaart dan onmiddellijk door gratis te bellen naar DOCSTOP via het nummer 00800 2123 2123. Zo voorkomt u het risico op frauduleus gebruik van uw document en de eventuele financiële gevolgen.
DOCSTOP is een helpdesk die het voor iedere houder van een Belgisch identiteitsdocument mogelijk maakt om, waar ook ter wereld, 24u/24u en 7 dagen per week, het verlies of de diefstal van zijn identiteits- of reisdocumenten te melden.