burenbemiddeling

Hebt u problemen met uw buur, zoals bijvoorbeeld een van onderstaande situaties?

  • Hebt u ruzie met iemand uit uw buurt? Wordt u gepest of hebt u last van roddels of scheldpartijen?

  • Vindt u dat de kinderen of de huisdieren van de buren te veel lawaai maken?

  • Stellen er zich problemen rond de afscheiding van uw tuin of verstoren overhangende takken van uw buurman het zicht op de straat?

Burenbemiddeling helpt de communicatie met uw buur te herstellen, de overlast bespreekbaar te maken en samen te zoeken naar een oplossing die voor beiden aanvaardbaar is, zonder dat de politie of het vredegerecht hierbij betrokken wordt.

  • Elke partij is (vrijwillig!) bereid om rond de tafel te gaan zitten en met elkaar te praten.
  • Burenbemiddeling treedt niet in de plaats van de politie of het gerecht.
  • Burenbemiddeling komt niet tussen wanneer de feiten strafrechtelijk zijn en al behandeld worden door een rechtbank.

U neemt contact op met onze dienst burenbemiddeling en schetst het probleem. De coördinator vraagt vervolgens één van de bemiddelaars om zich op uw zaak toe te leggen. Hij zal naar uw verhaal luisteren. Nadien neemt hij contact op met uw buur en luistert ook naar zijn verhaal. Vervolgens worden jullie samen uitgenodigd om het probleem uit te praten en te zoeken naar een oplossing die voor beiden aanvaardbaar is.

De inhoud van het gesprek is en blijft vertrouwelijk. Niet alleen de bemiddelaar garandeert absolute discretie, ook u en uw buur moeten daar mee voor zorgen.

De bemiddelaar is onpartijdig en neemt dus altijd een neutrale positie in.

Eens het contact met uw buur hersteld is, kunnen toekomstige spanningen gemakkelijker vermeden worden. De dagdagelijkse problemen worden dan immers opnieuw bespreekbaar.

Neem contact op via de gegevens in het contactblok.

Vermeld in uw bericht of brief:

  • dat u een aanvraag doet voor burenbemiddeling;
  • uw naam;
  • uw telefoonnummer;
  • beschrijf kort het probleem waarmee u kampt.