wat bij een ramp?
Accordions
Als er zich een ramp of noodsituatie voordoet waarbij er een impact is op onze gemeente, proberen we je via alle mogelijke kanalen op de hoogte te brengen. Onze voornaamste kanalen zijn:
- BE-alert alarmeringssysteem (zie volgend hoofdstuk);
- deze website via een nieuwsbericht op de startpagina;
- sociale media, zoals onze facebookpagina;
- afhankelijke van de schaal van de noodsituatie, verspreiden we ook een persbericht, dat door kranten en tv kan worden opgepikt.
Volg steeds de richtlijnen die we vermelden in deze berichten.
Bij een noodsituatie willen we je zo snel mogelijk (kunnen) verwittigen met een uniforme en duidelijke boodschap. Hiervoor gebruiken we BE-Alert. Dit is een alarmeringssysteem waarmee wij (of een hogere overheid, zoals de provincie) je kunnen verwittigen. Via een sms, een gesproken bericht op je vaste telefoonlijn of een e-mail krijg je de info rechtstreeks toegestuurd.
Zeker ’s nachts is dit een enorme meerwaarde, aangezien andere communicatiekanalen (zoals de website of sociale media) dan minder of helemaal niet gebruikt worden.
Het is steeds een burgemeester, gouverneur of minister die BE-Alert activeert. Ongeveer halfjaarlijks verspreiden we via BE-Alert een testboodschap om ons voor te bereiden op een eventuele noodsitatie. Daarnaast gebruiken we BE-Alert enkel in een echte noodsituatie, dus zeker niet voor het verspreiden van gemeentelijk nieuws of promoties.
Je kan je gemakkelijk registreren op de website van BE-Alert. Vul het contactformulier in en bevestig binnen de 24 uur je inschrijving via e-mail.
Wij kunnen als gemeente de gegevens die je ingeeft in BE-Alert niet rechtstreeks zien of raadplegen. We kunnen deze dus ook niet gebruiken voor andere doelen dan om je te waarschuwen in geval van nood.