de Kapel | glasramen met geschiedenis
Accordions
Glasramen zijn gebrandschilderd glas. Het glas wordt beschilderd en gebrand in een oven van 600°C. Nadien wordt het in het lood aangebracht en met tin gesoldeerd.
De glasramen in de Kapel dateren van na de brand van 1936. Van de glasramen van voor de brand is niet geweten welk atelier hiervoor verantwoordelijk was.
De kleine glasramen achteraan links zijn het jongste: ze dateren pas van 1950. Ze werden geschonken ter gelegenheid van het vijftigjarig kloosterjubileum van Zuster Imelda, de eerste plaatselijke overste hier in Sint-Antonius (1924). De schenkers hadden allen op de één of andere manier iets te maken met het Bethaniënhuis.
Al het gebruikte glas is Belgisch, meer bepaald afkomstig uit Lodelinsart tegen Charleroi. Er werkten toen vooral Spaanse en Italiaanse glasblazers in Lodelinsart. Deze glasramen komen uit het atelier van de belg Frans David Crickx.
De glasramen van de Kapel werden vervaardigd in het atelier van Frans David Crickx.
Crickx werd geboren in Sint-Gillis in 1893 en overleed te Jette in 1979. Hij was advocaat van beroep, maar gepassioneerd door glasramen. Tussen 1924 en 1927 leerde hij de kunst en technieken van glasramen van glazenier Georges Barry. Dankzij het familiefortuin van zijn echtgenote kon Crickx in 1927 het atelier van Barry overnemen. Dit atelier was op dat moment het grootste van België (in omvang).
Sindsdien heeft Frans Crickx van 1927 tot 1967 met een modern vooruitstrevend management zijn atelier geleid. Ze brachten enorme producties tot een goed einde. Door een tekort aan medewerkers (op een bepaald moment 50) beglaasde hij zelf niet minder dan 388 kerken, kloosters, gemeentehuizen en scholen mee. In 118 kerken restaureerde hij ook de bestaande glasramen.
Het echte ontwerpen en schilderen liet Crickx over aan zijn twee vaste schildertekenaars in dienst: Emile De Zone en Ovide Piron. De vorming en artistieke stijl van het atelier werden ook mede bepaald door L.C. Crespin en M. Hizette, twee losse medewerkers. Ook vele kunstenaars lieten hun kartons (ontwerp van het glasraam op ware grootte) in dit Crickx zijn atelier uitvoeren.
Glasramen hebben meestal een spirituele betekenis. Het is een materiële, maar ook een symbolische grens tussen twee ruimten: de wereld van de schepping en het heiligdom waar de liturgie wordt gevierd. Maar ook tussen twee soorten licht: het natuurlijke buitenlicht en het gespiritualiseerde binnenlicht.
De glasramen in de Kapel beelden vooral heiligen af. Deze werden zeer bewust gekozen voor de Kapel, omdat ze verweven zijn met de geschiedenis van het klooster Bethaniënhuis (de vroegere bestemming van het administratief centrum). Heiligen worden dikwijls afgebeeld met een voorwerp dat verwijst naar een belangrijke gebeurtenis uit zijn of haar leven.
A | de middenbeuk links
1. Maria Margaretha Alacoque
2. Martha, Maria, Jezus in Bethanië
3. Heilige Familie
4. Anna en Joachim
B | de middenbeuk rechts
1. Aloysius Gonzaga
2. Norbertus van Xanten
3. Dymphna
4. Franciscus van Assisi